2015 m. spalio 10 d., šeštadienis

378. TRAKTAS



Seniau traktu vadinti - vieškeliai, pašto keliai.
LDK sausumos kelių sistema klostėsi gana savaimingai ir dinamiškai. Egzistavo vietos bendruomenių reikmes užtikrinantys keliai, privatūs keliai, kurių savininkai buvo bajorai, o valstybės lygmeniu funkcionavo didieji vieškeliai – „valstybiniai keliai“. 
XVI a., bajorų labiau nutolusioms žemėms  sujungti buvo tiesiami keliai. Taip atsirasdavo vadinamieji „privatūs keliai“, kurie neretai vadinti jų savininkų – bajorų pavardėmis, nes tai buvo jų nuosavybė. Nors paprastai visų vietinių kelių priežiūra rūpindavosi patys gyventojai.
Šalia lokalių LDK kelių egzistavo ir svarbūs valstybiniai traktai – didieji vieškeliai, kurie labiau tarnavo šalies administracijos funkcionalumui, pradedant kariuomenės judėjimo ir baigiant užsienio prekybos plėtros užtikrinimu. Prie šių centrinių arterijų jungdavosi smulkesni keliai. Vieškeliai buvo valstybės prioritetas.
XVII a. Lietuvoje jau buvo reguliarus pašto korespondencijos pristatymas. Didysis kunigaikštis duodavo privilegiją tą darbą išmanantiems asmenims organizuoti ir prižiūrėti pašto traktus. Pašto traktams išlaikyti kunigaikštis jam pavaldžius miestelius apmokestindavo pašto mokesčiu. Pavyzdžiui, 1699 m. Rietavui buvo nustatytas 60 auksinų metinis pašto mokestis, Gargždams - 80, Plungei - 150.

Švėkšnos RKB 1652-1680 metų gimimo metrikų knygoje minimi keturi traktai: Tracta Wilkonuse, Tractu Bresrenti: Faystmthy..., Tarctu Smolesiensis, Tractu Stoniaiensi. Tai yra: Vilkėnų traktas, (sunkiai įskaitomas), Smalių (Smalininkų) traktas ir Stonaičių traktas.


Įrašų sąrašas čia.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą